14. Evaluarea psihologică a copilului


1. Importanta evaluarii nivelului de dezvoltare a copilului

Evaluarea nivelului de dezvoltare a unui copil este realizata atunci cand exista o suspiciune sau o preocupare reala cu privire la posibilitatea existentei unei intarzieri in dezvoltare sau a unei tulburari. O asemenea evaluare isi justifica incontestabila importanta prin aceea ca:

  1. ne ajuta sa descoperim psobilele probleme de dezvoltare si necesitatea unei diagnosticari ulterioare;
  2. ne ofera o descriere obiectiva a abilitatilor si deficitelor copilului (este vorba despre o evaluare a nivelului de functionalitate);
  3. este determinat nivelul de eligibilitate (faptul de a itruni criteriile necesare) pentru a fi inclus in cadrul unor programe de interventie (cum sunt programele de interventie timpurie);
  4. ne ajuta in demersul de realizare a aunor programe adecvate.

In cazul copiilor care au fost diagnosticati cu autism (sau in cazul carora exista suficiente dovezi pentru a fi suspectati cu o astfel de tulburare – autism sau o tulburare inrudita) este foarte important sa realizam o evaluare generala a tuturor ariilor de dezvoltare. Deoarece in cazul copiilor cu autism salturile si  deficientele in dezvoltare pot diferi substantial de la caz la caz, este important sa individualizam planurile/strategiile de evaluare (in ceea ce priveste componentele, aspectele suspuse evaluarii).

2. Elementele urmarite in cadrul unui demers de evaluare a nivelului de dezvoltare.

Este recomandat ca un demers de evaluare a nivelului de dezvoltare in cazul copiilor mici sa fie astfel conceput incat sa oglindeasca nivelul de functionalitate in cazul tuturor ariilor de dezvoltare.

Printre cele mai importante componente ale unei astfel de evaluari se numara si:

  1. testarea obiectiva a auzului (in cazul copiilor sub varsta de doi ani, testele nu prezenta incredere 100%, nici macar cele standarizate);
  2. trebuie folosite teste standardizate pentru evaluarea abilitatilor din urmatoarele domenii: cognitiv , al abilitatilor de comunicare, abilitatile senzorio-motorii, abilitatile adaptative, procesarea senzoriala, adecvarea comportamentului soacial si emotional (afectiv);
  3. evaluarea trebuie realizata pe baza unui curriculum;
  4. observarea copilului inclusiv in mediul informal si cel de joaca si a relatiei de interactiune (tipul de relatie) cu parintii ;
  5. sunt necesare intrevederi cu parinii pentru a afla care sunt ingrijorarile, procuparile lor in legatura cu copilul si a afla istoricul dezvoltarii timpurii a acestuia si pentru a aduna informatii despre nivelul actual de functionare;
  6. este necesara, de asemenea, o studiere a dosarelor copilului (pentru a aduna informatii cu privire la: starea generala de sanatate, educatie, cine/cum se ocupa de ingrijirea copilului in general, etc) si a istoriei medicale a familiei.

3. Desfasurarea procesului de evaluare

Evaluarea nivelului de dezvoltare a unui copil poate fi realizata de un numar variabil de profesionisti si pentru o varietate de motive.

Deoarce evaluarea copiilor cu autism este complexa, mai ales in ceea ce priveste copiii cu varsta sub 3 ani, este important ca specialistii care participa la evaluarea dezvoltarii sa aiba experienta si pregatire (un nivel inalt de competenta) in acest domeniu. Pentru a asigura calitatea si consistenta interna a procesului de evaluare, este necesar ca:

  1. evaluarea sa fie realizata de specialisti cu experienta (experti) in doemniul evaluarii copiilor mai mici de 3 ani ;
  2. sa foloseasca instrumente ce pot fi folosite de majoritatea specialistilor;
  3. sa utilizeze metode de testare si de scorare a rezultatelor adecvate nivelului de varsta al copilului.
  4. evaluarea dezvoltarii trebuie privita ca un proces in derulare, care monitorizeaza evolutia/progresul copilului in timp, si nu ca un eveniment singular.

Demersul de evaluare a nivelului de dezvoltare trebuie sa fie individualizat (pentru fiecare copil in parte) tinand cont de urmatoarele :

  1. utilizarea unor metode de testare si de scorare a rezultatelor adecvatenivelului de varsta al copilului;
  2. centrarea asupra problemelor actuale ale copilului (cum ar fi, deexemplu, suspiciunile de intarziere in dezvoltare sau existenta unordeviante la nivel comportamental);
  3. evaluarea ariilor in care copilul prezinta salturi in evolutie sau ramaneriin urma (intarzieri in dezvoltare) precum si evaluarea discrepantelorremarcate in cadrul aceluiasi domeniu de dezvoltare;
  4. luarea in calcul a contextului socio-clutural al familiei – viata unui copil este puternic inradacinata in contextul socio-cultural alfamiliei sale;  prin urmare, este esential sa luam in considerare si sa respectamstatutul social si contextul cultural a familiei de provenienta atunci candevaluam nivelul de dezvoltare a unui copil suspectat de tulburari in dezvoltare,inclusiv de autism;
  5. daca romana nu este limba/principala limba vorbita de catre familia copilului,este fundamental ca specilistii sa caute un mod de comunicare eficient cufamilia, inclusiv sa recurga la ajutorul unui translator, care sa vorbeasca binelimba materna a copilului;
  6. luarea in considerare a cadrului (ambiental) al evaluarii;
  7. cand evaluam un copil mic (anteprescoalar, < 3 ani) suspectat de autism, esteindicat sa ne concentram si asupra coordonatelor ambientale (de mediu), printre care: (1) prezenta parintilor si efectele prezentei acestora asupra comportamentului copilului; (2)  gradul de familiaritate a copilului cu mediul in care se desfasoaraevaluarea; (3) aspecte ale mediului care il pot distrage pe copil de la situatia detestare/evaluare;
  8. este recomandat ca evaluarea copilului sa se realizeze in mai multe sedinte si in mai multe locatii (in locatii diferite), pentru ca: (1) comportamentele copilului pot varia in functie de familiaritatea copilului cu mediul in care se desfasoara evaluarea si in raport cu examinatorul; (2) gradul de comfort al copilului in raport cu persoana examinatorului poate sa creasca in timp; (3) comportamentul unui copil poate varia de la o zi la alta.

4. Utilizarea rezultatelor evaluarii

In unele cazuri, evaluarea psiho-neuro-motorie a unui copil suspectat de o  problema de dezvoltare, poate oferi specialistilor primul indiciu cu privire la posibilitatea ca copilul sa aiba autism. Cand se intampla acest lucru, este recomandat ca acesta sa fie pus unei noi evaluari, in urma careia aceasta suspiciune sa poata fi confirmata/infirmata cu precizie. Este extrem de important sa urmarim cu atentie si rezultatele anormale, chiar indoielnice, obtinute in urma evaluarii, chiar daca aceasta implica adresarea catre alti specialisti, pentru o evaluare mai detaliata si pentru un diagnostic mai specific. Rezultatele obtinute in urma evaluarii vor fi folosite in scopul realizarii, dezvoltarii programelor de interventie persoanlizate. Evaluarea nivelului de dezvoltare ofera, de asemenea, informatii pretioase in legatura cu obiectivele ce trebuie urmarite si cu punctele de referinta in functie de car sa se realizeze monitorizarea progresului si evaluarea rezultatelor interventiei.

5. Comunicarea rezultatelor evaluarii psihologice parintilor si altor specialisti.

Este esential ca specialistii care evalueaza copiii cu suspiciune de autism sa poate comunica si explica parintilor procedurile si rezultatele evaluarii, in termeni cat mait usor de inteles pentru ei.

Aceasta implica urmatoarele:

  1. explicarea termenilor si conceptelor utilizate in raport;
  2. explicarea rezultatelor si implicatiilor evaluarii;
  3. o comparare a performantelor copilului cu normele de dezvoltare.

Explicarea raportului de evaluare parintilor copiilor cu autism este deosebit de importanta, deoarece caracteristicile neobisnuite ale profilului developmental al unui astfel de copil pot creea confuzie. De exemplu, un copil poate avea normal dezvoltate (adica in conformitate cu varsta cronologica) abilitatile de comunicare non-verbala, dar sa aiba sever avariate, afectate abilitatile de comunicare verbala (si, implicit, paraverbala). Este de o importanta capitala ca fiecare dintre specialistii implicati in evaluarea nivelului de dezvoltare a unui copil cu autism, sa comunice tuturor celorlalti specialisti  implicati in evaluare, descoperirile si recomandarile personale.

Anne Tharesse

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s