pictograme-joc-20

Flashcards – Jocuri


Cartonașe ilustrate, pe care le puteți folosi cu copiii, pentru dezvoltarea limbajului (pentru descărcare, dați click pe poze + view image – astfel se vor deschide pozele în format mare).

Sunt utile în special pentru copiii cu întârziere în apariția și dezvoltarea limbajului, care au dificultăți în formularea propozițiilor, chiar și a celor simple. În astfel de situații, este eficient să cream un gen de matrice, de pattern gramatical, pe care copilul să-l poată asimila. În primă instanță, acesta ar trebui să fie unul cât mai simplu, care poate fi folosit pentru comunicarea unei palete cât mai largi de informații.

Un astfel de pattern, ar putea fi, de exemplu, unul format dintr-un singur verb și un singur substantiv (pe schema: S – V). Iată câteva exemple:

  • ”Fata mănâncă” – S + V
  • ”Băiatul bea”- S + V
  • ”Câinele aleargă” – S + V

Această primă etapă trebuie lucrată cât mai mult posibil, până când este asimilată.

O variantă similară, este formularea de propoziții pe schema: P – V  (pronume – verb). De exemplu:

  • ”Eu mănânc” – P + V
  • ”Tu bei” – P + V
  • ”Noi alergăm” – P + V

După ce aceste formulări nu mai ridică probleme, schemele pot fi ridicate la nivele din ce în ce mai mari de complexitate, prin adăugarea treptată de părți de vorbire. De exemplu, de se mai poate adăuga încă un substantiv, după schema S – V – S:

  • ”Băiatul sare coarda” – S+ V + S
  • ”Eu beau apă”  – S+ V + S
  • ”Noi mâncăm supă” – S+ V + S

Următorul nivel este cel al integrării a 4 părți de vorbire, și constă în realizarea de construcții verbale care să conțină:

a) două substantive, un verb și un articol nehotărât: ”Fata mănâncă un măr” –  S + V + Art + S

b) două substantive, un verb și un numeral: ”Băiatul are două mere” – S + V + Nr + S 

c) un pronume personal, un verb și un articol nehotărât: ”Eu mănânc un măr” – P + V + Art + S

Acest exercițiu se poate realiza în multe forme, cât mai variate – includeți, pe rând, substantive la nr singular și la nr plural, substantive masculine și feminine, toate pronumele personale și cât mai multe numerale.

Pe măsură ce evoluați și copilul asimilează aceste matrici, adăugați noi și noi elemente, pentru un plus de complexitate. Puteți gândi aceste exerciții ca nivele de dificultate progresive, de tip N1 (nivel 1), N2, N3, N4, N5, N6, N7 etc, cărora să le țineți evidența: cât timp lucrați pe un singur nivel, de cât timp ați început, la ce nivel ați ajuns. Pentru un plus de motivație pentru dvs, puteți concepe un tabel, în care să bifați evoluția – aceasta vă va da o perspectiva asupra punctului de plecare și a celui în care ați reușit să ajungeți.

De la nivelul 4 în sus, puteți introduce pronume reflexive (mă, te, ne, vă, etc), prepoziții și conjuncții (să, pe, la, lângă, în etc) – abia de aici încolo va începe construcția unui limbaj articulat, care îl va înlocui treptat pe cel telegrafic.

De exemplu, ”Eu mă spăl pe mâini”, e o construcție de nivel 5, pe schema: P + P + Vb + S.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s